تاریخ انتشار: ۱۱ آذر, ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۹ کد خبر: 118

چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟

چگونه شغل مناسب خود را انتخاب کنیم؟ آیا برای پیدا کردن شغل مناسب، باید به دنبال علایق‌ خودمان برویم؟ این کار خیلی ساده‌ای نیست مگر اینکه همه ورزشکار و یا هنرمند باشیم، چون همان‌گونه که کال نیوپورت (Cal Newport) می‌گوید: «درواقع، کمتر از ۴ درصد کل افراد شغل و تحصیلاتشان با علایق آن‌ها ارتباط دارد»

آیا برای داشتن یک شغل مناسب باید به دنبال درآمد باشیم؟ ابل و اسپارک در تحقیق خود در سال ۲۰۰۹ نشان دادند درآمد تأثیر کمی بر رضایت شغلی دارد، در حالی که رضایت شغلی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید بر افزایش درآمد تأثیر دارد. بنابراین برای پول درآوردن هم، رضایت شغلی بسیار مهم است. ما در این مطلب می‌آموزیم که چگونه شغل خود را انتخاب کنیم.

تحقیقات نشان داده است، مهم‌ترین عامل رضایت شغلی، ارتباط موثر با همکارها و کارفرما، تنوع وظایف و امنیت شغلی است. برای داشتن شغل مناسب از «توانایی‌های فردیتان» استفاده کنید؛ آن خصوصیاتی که شما در آنها بهترین هستید و استعدادهایی که شما را از بقیه جدا می‌کنند. این کار حتی باعث کاهش استرس شما می‌شود. افرادی که بیشتر ساعت روز را صرف استفاده از توانایی‌هایشان می‌کنند تا کارشان را به بهترین شکل انجام دهند، احتمالا کمتر مسائلی مثل نگرانی، استرس، خشم، ناراحتی و یا درد فیزیکی… را تجربه می‌کنند. برای داشتن شغل مناسب باید در جایی باشید که با شما مانند یک همکار رفتار شود نه مثل زیردست.

یادگیری چیزهای جدید و جالب در طول روز نیازِ روانی مهمی است و یکی از رایج‌ترین ویژگی‌هایی است که همه افراد سالم در اجتماع این نیاز روانی را دارند. یک عامل مهم در محیط کاری سالم این است که مانند همکار و نه زیردست با کارمندان رفتار شود، برای بازدهی و مشغولیت بیشتر کارمندان و همچنین سلامت روحی و جسمی آن‌ها شرایط مناسبی فراهم شود.

بیشتر از آنکه رضایت شغلی باعث شادی شود، شادی باعث رضایت شغلی می‌شود (کارفرماها نیز باید سعی کنند کارمندانشان را شادتر کنند: کارمندان شاد باعث پیشرفت شرکت و درآمدزایی می‌شوند). اگر واقعا ناامید هستید بهتر است یکبار دیگر درباره شرایطتان فکر کنید. تحقیقات در نشریه گالوپ نشان داده است: افراد بیکار از کسانی که کار کسل‌کننده دارند، شادتر هستند.

کارگران آمریکایی که از نظر احساسی با کار و محیط کارشان ارتباط برقرار نمی‌کنند بسیار فقیرانه‌تر از افراد بیکار زندگی می‌کنند. درمقایسه با ۴۸٪ افراد بیکار، ۴۲٪ از این کارگران در زندگیشان پیشرفت می‌کنند. از طرف دیگر ۷۱٪ از کارگرانی که با کار و محیط کارشان ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و مشتاق انجام دادن کارشان هستند، در زندگیشان پیشرفت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاکنون دیدگاهی ارسال نشده است!